I Fredericia kommune har man længe været forberedt på, at GDPR-lovgivningen skulle træde i kraft. Kommunen havde tidligere haft et ønske om at forbedre sit system til logning af datafiler. Man arbejdede med et system, hvor lange svartider og ufleksible løsninger hørte til dagens orden. “Ikke alene var systemet langsomt. Leverandøren var også meget længe om at vende tilbage, hvis vi havde ønsker til ændringer. Oven i det hele var det en meget dyr og ufleksibel løsning. Vi har tidligere brugt CapMon til systemovervågningsopgaver og spurgte derfor, om det her også var en opgave for dem. CapMon vendte tilbage med et rigtig godt tilbud til os. De foreslog, at deres CapStash-løsning var det produkt, der passede til vores udfordring. Ikke alene var CapStash-løsningen billigere. Den var også hurtigere og langt mere fleksibel end vores tidligere løsning. Men bedst af alt var næsten, at den bruger samme interface som vores tidligere løsning. Den eneste udfordring lå nu i at få udleveret data, som vi kunne overføre til det nye system,” fortæller Thomas Saabye Goltermann, som er it- og driftskonsulent i Fredericia Kommune.
“Efter at have talt med kolleger i andre kommuner, der havde fået ’nej’ til at overføre data i et nyt system fra den tidligere leverandør, så anlagde vi en lidt anderledes strategi,” fortæller Thomas Saabye Goltermann. “Vi spurgte, om de havde mulighed for at levere dataene til Fredericia Kommune. Og det kunne godt lade sig gøre. Det var faktisk den eneste, store udfordring, vi oplevede i forbindelse med implementeringen af systemet. Automatiseringen af systemet tog lidt længere tid, end beregnet, men jeg tror, det skyldtes, at opgaven omkring CICS viste sig at være lidt større, end oprindelig forventet. CapMon fik dog tingene til at fungere, uden at vi bemærkede noget”.
Sikkerhed for både borgere og medarbejdere
CapStash-løsningen giver Fredericia kommune et overblik over trafikken i systemet omkring deres data. Det vil sige, at Thomas Saabye Goltermann og hans kolleger i it-afdelingen til enhver tid kan hente en log-fil over, hvem der har haft adgang, og hvilke data de har haft adgang til. “Det giver os den sikkerhed, at hvis der for eksempel er mistanke om, at nogle data er blevet lækket. Så kan vi se hvem, der har haft adgang til de pågældende data og hvornår. Det er en sikkerhed både for borgerne og deres data men også for medarbejderne, der hurtigt kan holdes uden for mistanke,” siger Thomas.