Ny ledelsesstruktur i CapMon og KonsensIT
25/07/2017
fredericia kommune bruger CapMon
Nu har vi ro i maven
25/07/2017

Kort reaktionstid giver kundetilfredshed

TDC group bruger Capmons programmer

Kort reaktionstid giver kundetilfredshed

Når man leverer bredbånd og telefoni til omkring 80.000 kunder på landsplan, kan man godt få sved på panden, hvis kunderne ringer og siger, at de ikke kan få forbindelse midt i en landskamp. Den situation vil man naturligvis for enhver pris undgå. Derfor har man hos Dansk Kabel TV valgt at sikre sig med effektiv overvågning. På den måde kan man foregribe begivenhedernes gang og give kunderne besked, hvis der alligevel skulle opstå uregelmæssigheder.

Hos Dansk Kabel TV har man etableret effektiv overvågning af sine 145 virtuelle maskiner, der sikrer bredbånd og telefoni til omkring 8000 enheder. “Tidligere benyttede vi et open source overvågningssystem. Men det betød, at vi selv skulle programmere alle overvågninger. Det krævede ekstra tid, som skulle tages ud af en i øvrigt presset hverdag.

Optimale arbejdsbetingelser

Vi valgte derfor at finde en anden løsning, der passede bedre til vores behov. CapMon kom derfor på banen, og i 2008 havde vi løsningen udrullet og køreklar på vores system. CapMons overvågning er præ-programmeret, hvilket har frigivet tid i vores organisation. Samtidig er overvågningen fleksibel, så vi selv kan justere fx niveauer for alarmer. En anden smart funktion, der har frigivet tid hos os, er, at vores system-dokumentation automatisk opdateres via overvågningen, når vi foretager fysiske ændringer,” siger Steven Leander Henriksen, som er System Engineer hos Dansk Kabel TV.

Holder øje med belastning og forbrug

Overvågningen hos Dansk Kabel TV sikrer ikke alene, at oppetiden overholdes, og kunderne har adgang til internet og telefoni 24/7. Over-vågningen benyttes desuden til at holde øje med belastning og forbrug af systemets enheder. “Vi bruger ikke kun overvågningen til at holde øje med, om tingene kører, eller om de er ude af drift. Overvågningen kan også fortælle os, når en server er ved at nå den belastningsgrænse på fx 80 pct., som vi har sat den til. Eller om temperaturen i serverrummet er ved at nå det niveau, vi har defineret som maksimum” forklarer Steven Leander Henriksen

Voice-funktion hjælper blind medarbejder

“Muligheden for at overvåge via mobile enheder har betydet en stor frihed for vores medarbejdere, der kan tilgå systemet på alle tider af døgnet næsten uanset, hvor de befinder sig,” siger Michael Sylvestersen, driftschef hos Dansk Kabel TV. “Der findes mange muligheder i systemet, men en af de funktioner, vi er særligt glade for, er voice-løsningen. Vi har en blind medarbejder, og voice-løsningen via mobilen hjælper ham til at udnytte overvågningen på samme måde som de andre medarbejdere,” siger Michael Sylvestersen, driftschef hos Dansk Kabel TV.

Hjælp til fremtidig strukturering af infrastruktur

Langt de fleste alarmer vedrører strøm. “Helt op til 85 pct. af de alarmer, vi får fra overvågningen, vedrører strøm. Det kan være generelle problemer med strømsvigt, men det kan også være en vicevært, der er kommet til at slukke for strømmen i forbindelse med noget reparationsarbejde. Det er derfor en stor hjælp, at vi via overvågningen kan se, hvor og hvad der er galt. Et kig på loggen fra overvågningen kan også hjælpe os med at vurdere hvordan vi i fremtiden skal strukturere vores infrastruktur,” siger Steven Leander Henriksen og Michael Sylvestersen.

Download hele Dansk Kabel TV kundecase som PDF