IT-Center Fyn er en fælles it-serviceenhed for 37 skoler fordelt på Sjælland, Fyn og Jylland. IT-Center Fyns primære opgave er at hjælpe skolerne med den daglige drift af deres it-systemer – altså alt hvad der har med vedligehold og drift at gøre.
“Vi supporterer og får tingene til at køre, så skolerne ikke selv skal bekymre sig om it-problemer. Men nu stod vi med en udviklingsopgave, som lå lidt uden for vores normale arbejdsområde,” fortæller Kent Hansen, der er teknisk chef hos IT-Center Fyn. “Vi havde tidligere fået hjælp fra CapMon og vidste, at samarbejdet med dem fungerede fint. De har nogle dygtige udviklere, og de har forståelse for vores udfordringer”.
IT-Center Fyn og CapMon arbejdede sammen efter en iterativ model, hvor man trin for trin skiftede delene i den eksisterende portal, testede dem og konstaterede, om de fungerede. Projektet tog 6 mdr., og alle sten blev vendt. Resultatet blev en helt ny løsning, hvor det er nemt og hurtigt at uploade filer uanset størrelse. Systemet har en logisk struktur, så man, afhængig af adgangsniveau, hurtigt kan finde og se alle prøver på tværs af hele skolen.
En anden ny funktion i portalen er, at systemet automatisk sletter gamle opgaver, når udløbsdatoen er overskredet. “Oprydning i systemer er typisk en ’når-tid-haves’-opgave, som ingen nogensinde når til. Derfor er det en vigtig funktion, selvom det umiddelbart lyder som en detalje,” siger Kent Hansen.